Länsimetron järjestelmäuusinta onnistui Assetpointin ja ohjelmistokumppani Wakeonen yhteistyöllä

Assetpoint toteutti yhdessä Valve Group Oy:hyn kuuluvan ohjelmistotalo Wakeonen kanssa ainutlaatuisen hankkeen, kun Länsimetro Oy:llä oli tarve uudistaa aiempaa tiedonhallintajärjestelmäänsä. Valmistuneessa METTI-järjestelmässä Länsimetron omaisuudenhallintajärjestelmä uusittiin kokonaan.

Sitoutuminen ja saumaton yhteistyö, toimiva kommunikointi sekä asiakkaan liiketoiminnan erityispiirteet hyvin tunteva tiimi olivat niitä tekijöitä, joilla työ saatiin sovitussa aikataulussa maaliin.

Tarkasta määrittelystä sprinttityöskentelyyn

Järjestelmäuudistus aloitettiin määrittelyvaiheella keväällä 2018. Jo alkuvaiheessa yksi projektille ominaisista piirteistä oli se, että mukana oli laaja ryhmä eri alojen ammattilaisia. Määrittelytyön jälkeen päästiin tositoimiin alkusyksystä 2018, jolloin vuorossa oli viisi viikkoa kestänyt prototyyppitoteutus.

– Todensimme teknisesti keskeiset kriittiset periaatteet, ja minimitoteutuksen kautta saimme varmuuden siitä, että järjestelmäuudistus voidaan toteuttaa suunnitellusti, kertoo projektipäällikkönä toiminut Jukka Kivelä Assetpointilta.

Suureksi haasteeksi osoittautui työmäärän arviointi.

– Vuorikiipeilyyn liittyvää vertausta käyttääkseni sanoisin, että tiesimme vuoren jyrkkyyden, muttemme sen korkeutta. Ja vaikka tiimimme oli erittäin kokenut, jouduimme silti pohtimaan perusteellisesti, minkälaista osaamista ja kuinka paljon aikaa tämän projektin loppuun saattaminen vaatii, toteaa Kivelä.

Aluksi möhkälemäiseltä kokonaisuudelta tuntunutta työtä lähdettiin kehittämään ketterien menetelmien mukaisesti. Kaksi viikkoa kestävien sprinttien avulla nähtiin projektin eteneminen reaaliaikaisesti.


METTI-järjestelmään tallennetaan satojatuhansia dokumentteja, ja järjestelmän ylläpitotarve on metron käyttöiän mittainen.
Kuva: Timo Kauppila / Indav

Pitkäaikainen ylläpitotarve asetti haastavat vaatimukset projektille

Järjestelmäuudistuksen vaativin osuus oli poikkeuksellisen monimuotoinen pääsynhallinta. Työssä piti ottaa huomioon sekä suunnittelijat, urakoitsijat, viranomaiset, Länsimetro Oy:n henkilökunta että liikenneoperaattori, joiden kaikkien käyttötarpeet järjestelmässä tuli huomioida. Järjestelmässä on tällä hetkellä yli 1000 käyttäjätunnusta. Työn laajuudesta kertoo myös se, että tallennettavia dokumentteja on satojatuhansia ja järjestelmän ylläpitotarve on koko metrojärjestelmän käyttöiän mittainen.

– Suuri käyttäjämäärä, käyttäjien toimiminen erilaisissa rooleissa ja niiden mukaiset käyttöoikeudet nostivat pääsynhallinnan vaikeuskerrointa, kertoo ohjelmistosuunnittelija Tero Tolonen.

Oman haasteensa asetti myös se, että wakeonelaiset tiesivät projektin alussa rakennusalasta suhteellisen vähän.

– Oli todella tärkeää, että assetpointilaiset jaksoivat selittää meille asiat tarpeen vaatiessa vaikka useamman kerran.  Arvostan myös sitä, että pääsin käymään rakennustyömaalla. Kun näin omin silmin metroaseman, työstä tuli konkreettisempaa, muistelee Wakeonen Interaction Designer Jurkka Lemmetti hymyssä suin.

– Jokaisella alalla on omat toimintavaatimuksensa, ja rakennusalan sisään pääsimme loistavasti yhteistyössä Assetpointin kanssa, kehuu myyntijohtaja Harri Lammi Wakeonelta.

Onnistumistekijöinä sitoutuminen, toimiva viestintä ja tiivis yhteistyö

Järjestelmäuudistuksessa onnistuminen kiteytyy kolmeen seikkaan. Ensiksikin tiimi sitoutui työskentelyyn poikkeuksellisen vahvasti.

Toiseksi seikaksi nousee asiakaslähtöinen toimintatapa ja siihen liittyvä viestintä. Assetpointin ohjelmistoasiantuntijat Sanna Makkonen, Lassi Hörkkö ja Toni Parmanen työskentelevät Länsimetron tukipalveluissa ja tuntevat asiakkaan toimintatavan erittäin hyvin.

­­– Assetpointin rooli etukäteistuessa, määrittelyssä ja koko projektin aikana oli hyvin vahvaa. Itse pidän keskeisenä onnistumistekijänä juurikin avointa dialogia, sillä sitä ei voi korvata millään muulla tekijällä. Olipa mikä tahansa epäselvyys, saimme aina vastaukset kysymyksiimme, muistelee Tero Tolonen Wakeonelta.

Kolmas onnistumiseen vaikuttava seikka on se, että projektipäällikkönä toiminut Jukka Kivelä istui Tampereella yhdessä Wakeonen koodaustiimin kanssa. Tämä mahdollisti omalta osaltaan tiiviin kanssakäymisen ja yhteistyön. Tiimi palaveerasikin Kivelän kanssa päivittäin, minkä johdosta projektin eteneminen ja onnistumiset olivat aina tiedossa.

– Projekti jatkuu nyt Länsimetron sähköisen huoltokirjan uudistamisella. Sen avulla Länsimetro Oy saa toimintansa tueksi tavoitteiden mukaisen aidon elinkaarimallin. On ollut etuoikeus olla mukana kehittämässä uusia rakennetun ympäristön tiedonhallintaan liittyviä sovelluksia ja tarjoamassa palveluita Länsimetron toimintaympäristössä, summaa Kivelä.

Ota yhteyttä

Jukka Kivelä

Jukka Kivelä

Liiketoimintajohtaja

jukka.kivela@assetpoint.fi

050 501 3424

Jaa

×

Kiinnostaako tiedonhallinnan tuoreimmat uutiset?

Tilaa uutiskirjeemme